De kracht van tekst en beeld
- Trend Snacks
In samenwerking met Make Waves
Lieke Dols (trend & innovatiestrateeg ) en ik vormen samen de Trend Snack redactie • De veranderende tijdsgeest in woord en beeld • Altijd volgens vertrouwd recept: Lieke schrijft, ik illustreer.
We zijn dit doorlopende project gestart met als doel om ons verder te kunnen ontwikkelen en op een speelse manier te oefenen met verschillende illustratie- en schrijfstijlen.
Digital Wellness
Steeds meer gezondheidsgadgets helpen om onze mentale welzijn te vergroten. Ben je gespannen, angstig of moe? Met een wetenschappelijke twist weten slimme apparaten steeds nauwkeuriger onze mood te identificeren. Toekomstige self-care routines zijn high-tech én menselijk door aandacht voor je eigen persoonlijkheid, jouw brein en jouw zintuigen. Twee Digital Wellness innovaties in de spotlight.
→ Lees hier
Voice Intimacy
Audio platformen poppen steeds meer op. De een wat meer gelikt, de ander ongepolijst. Veelal spelen deze nieuwe sociale hubs in op de behoefte aan echte gesprekken. Bestaande social media platformen zijn inmiddels vol van marketing, digitale uithangborden en promoties. Voice creëert intimiteit en zorgt weer voor persoonlijke engagement.
Twee toffe innovaties uitgelicht; een Amerikaanse voice-only start-up en de prikkelende verhalen van @rouze.me.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Ontdek de toekomst van voice in de nieuwe Trend Snack
→ Lees hier
Go Tiny
Het is je vast niet ontgaan dat we in Nederland momenteel kampen met een schreeuwend woningtekort. Het tekort aan woningen is nu zo'n 315.000 en kan oplopen tot wel 380.000 in 2022 (NOS, 2020). Niet alleen koopwoningen worden daardoor onbetaalbaar voor veel mensen, ook voor huurwoningen zijn enorme wachtlijsten. Vooral de ruimte in steden wordt steeds schaarser. We kunnen er niet meer omheen dat er nieuwe, flexibele en creatieve vormen van bouwen nodig zijn om deze uitdaging aan te gaan. Go Tiny, in deze Trend Snack ontdek je hoe ‘klein’ een grote oplossing kan zijn.
→ Lees hier
Open Source Sustainability
Het stikstofprobleem, de energietransitie, klimaatcrisis. Waar doe je zelf goed aan om je steentje bij te dragen? We hebben behoefte aan orde in de klimaatchaos. Hierdoor ontstaan er nieuwe trends op het gebied van duurzaam leven. Wij noemen dit Het Nieuwe Duurzaamheid. Niet ingewikkeld en complex, maar behapbaar, fun, positief, financieel bereikbaar en vooral een proces van trial & error.
In deze Trend Snack verkennen we een stukje van Het Nieuwe Duurzaamheid: Open Source Sustainability. Deze trend laat zien dat het beschikbaar stellen van kennis en tools om zelf duurzame producten te maken door innovators wordt aangewakkerd.
→ Lees hier
Het onderwijs van de toekomst gebruikt de wereld als klaslokaal
Vers van school, vol ambities en klaar om de wijde wereld in te stappen. Met deze drive treden jongeren de arbeidsmarkt op en laten het onderwijs achter zich. Een daar bevindt zich een groot gat: zijn kinderen na school voorbereid op de moderne, complexe en snel veranderende wereld?
→ Lees hier
Phygital experiences:
waan in een nieuwe realiteit
Hologram concerten, digitale installaties in musea, live optredens van artiesten in een online game. Onze fysieke belevingswereld wordt steeds meer verrijkt met digitale interacties. Offline en online versmelten naadloos waardoor er een nieuwe realiteit ontstaat; phygital. Dit is een blend van de fysieke en digitale wereld en gaat verder dan we voor mogelijk houden. Ontdek in deze Trend Snack hoe twee innoverende festival de toekomst van beleving creëren.
→ Lees hier
Lockdown Creativity
Een wereldberoemd kunstwerk namaken, koken met een livestream van een topkok, eigen muziek- en dansvideo’s opnemen. De quarantaine is een boost voor onze creativiteit. Lummelen, niksen, verveling: het geeft ruimte voor het ontstaan van nieuwe ideeën. In deze Trend Snack ontdek je een wereld van ‘zelf maken’ achter de gesloten voordeuren.
→ Lees hier
De Interplanetaire Mens
Imbue verkocht onlangs de Space Pack. Met een Space Passport, ticket en bagagelabel met bestemming ‘de maan’. Dit inmiddels uitverkochte pakket maakt je klaar voor een reis naar de ruimte. En Space Pack? Hebben we dat nodig? Het lijkt erop dat ruimtereizen niet alleen meer voor de wetenschap is bestemd. Het hoofdstuk globalisering groeit verder en zweven tussen de aarde en Galaxy is het volgende hoofdstuk. In deze Trend Snack ontdek je dat the sky zeker niet the limit is.
→ Lees hier
Green Leisure
Genieten zonder schuldgevoel – het is zo simpel als gezegd. Toch lukt dit niet altijd in een wereld waar klimaatverandering de boventoon voert. Meer en meer mensen worden zich bewust van hun voetafdruk op de aarde. Een geweldige ervaring hebben is iets wat vaak niet groots genoeg mocht zijn. Groots én gepaard met veel verspilling – materialen, voedsel, elektriciteit, geld en meer.
→ Lees hier
Better business
Je komt niet meer weg met het hebben van alleen een goed product en gelikt verhaal. Door de afwezigheid van een stabiele wereld verwachten jongeren actie en impact. Wil je als bedrijf relevant zijn bij de nieuwe generatie, dan sta je midden in de maatschappij en zet je je in voor een betere toekomst. In deze Trend Snack ontdek je hoe welke grote kans er ligt om niet alleen vandaag maar ook in de toekomst krachtig te staan.
→ Lees hier